16 Mars 2013

Igår var det en franska tjej som kom till Dockendorf för att kolla på Saint Honoré. Jag red honom de första 15 min för att visa upp honom lite och hoppade några mindre språng sedan satt hon upp. Han hoppade jättebra men tillslut så kände hon sig inte så trygg på honom för att han sprang efter hindrerna och så för att hon tröck. Han är en häst som man bara ska sitta på och inte göra någonting och när hon började trycka så började han såklart att springa. Men hon pratade om att hon ville ha sin tränare med sig och bla bla bla men vi får se. Men ååååh så rolig den häste är att rida! Han är snäll, vacker, lagom stor och när man hoppar 50 cm så känns det som om han hoppar över 1 meter, såå bra känsla. Jag förstår inte hur man kan tveka på en sådan häst?! Hade jag provat honom så hade han varit såld bums!

Just det, de kände tydligen till Sobier också, han börjar bli en kändis! Och de pratade om hur fantastiskt han hoppade i Follonica (Italien) förra året med Victor, och jaaa fantastiskt var det. Jag hittade såklart på en video på youtube så ni ska få se. Var svårt att hitta en bra då det ser ut att vara ganska platt där och Paul inte kan ställa sig på någon kulle för att få en bättre vinkel att filma från.
 
 
 
 
På tal om annat. Kaos idag när jag skulle ta ut fölen. Kunde bara skratta hela tiden för det måste ha sett så roligt ut. Först och fämst så står alla våra 4 föl i en egen specialbyggd box för dem (stor såklart). Så jag skulle sätta dem i skrittmaskinen och skulle ta ut dem två och två som jag alltid gör.
Vanligstvis är fölen alltid de sista hästarna att komma ut för dagen så det är såklart lite exalterade och såklart har vi ett föl som är ganska blodigt och som är lite extra exalterad. Well, jag tar alltid de som står närmast ingången först för att slippa bråka med dem. Jag öppnar grinden och ut kommer ett litet föl och springer iväg. Jaha, så det var bara att stänga igen och springa efter den som går in i stallet.
Som tur är så är de hanterade mycket så det är bar att gå fram och ta den samtidigt som den säger hej till Nina som skriker och ha sig för "Usch det var mig en liten dryg häst" tänker hon. Så jag går tillbaka till fölens box för att ta med mig en till häst och gå till skritten. Öppnar grinden och tar den galna som står närmast. Och ut flyger den innan jag knappt har hunnit knäppa på den grimmskaftet och drar med mig när den springer ut så jag flyger med och hinner inte stänga grinden så då passar såklart föl nummer 3 att springa ut. Sen stänger jag grinden.
Jaha, hur gör jag nu då tänker jag med två stycken springandes runt mig och en som är lös. Så jag tänkte sätta tillbaka en som jag har i grimmskaftet in i boxen så att jag har ett rep fritt så att jag kan ta den som är lös och gå till skritten med de två först. Så jag öppnar boxdörren igen för att sätta in en häst som såklart vägrar att gå in och den som är lämnad kvar vill ju absolut inte vara där inne ensam, så den springer ut.
Jaha, sådär står man med häst nummer 4 också ute och alla helt galna och vet inte riktigt var som händer.
Då kommer som tur är i alla fall Victor och tar ett föl och han som mockar boxarna tog det andra och sen börjar kampen med att få ordning på de två som jag har som har trasslat in sig i varandra.
Alltid lika spännande en morgon i Junglinster.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0