29 April 2013

I helgen blir det tävling *fingers crossed*, vart ingenting förra helgen då det tydligen fortfarande var innomhus men på söndag är det en utomhus, kul! Ska bli kul att rida Quetsch, hon är ju inte värsta hopphästen men kul att tävla någon annan och se om man kan få en fin runda utan stopp. Sen Casimir såklart, alltså suck för den hästen. Kaos idag, kaos igår.
Påvägen upp till ridbanan är det fält på båda sidorna. Den ena sidan är en utav våra stora hagar som vi använder på sommrarna och på den andra sidan är det en bonde som har sina kor. Ja ni kanske ser problemet? Kor alltså. Helst livsfarliga och kan attackera vilken sekund som helst. Tycker Casimir och är så förlåt för franskan, men så jäkla dum. Kommer ni ihåg att jag hade så stora problem med att få upp en häst som heter Citterio till ridbanan? Jo men detta är Citterio x2. Citterio snurrade runt, sen kunde man stanna honom, vända tillbaka till vänster (höger gick aldrig), smälla til han med piskan i rumpan (det enda som funkade) och kan gick framåt, problemet löst. Men med Casimir som blir så otroligt arg när man använder piskan så han bockar och går upp på bakbenen om vartannat så det blir som att sitta på en gunghäst. Så jag försöker en lite lugnare metod. Han vänder om, jag stannar honom för han ska galoppera tillbaka, han hoppar runt och jag bara sitter där tills han står still, försöka vända runt honom och sen sparka på honom så han liksom börjar trava framåt så det blir lättare att passera. Glömde jag nämna att korna låg och sov 100 meter in, det var ju inte så att de skuttade runt eller stod bredvid staketet. Men när man väl får runt honom så bockar han och flyger runt, springer baklänges så han nästan kommer in i deras taggtråd och så blir jag såklart lite rädd för hans ben. Gör han en bakut då så fastnar ju benen i tråden och gud vet vad som kan hända. Så tillslut blir jag så arg på honom för det är ju bara löjligt och farligt det han håller på med. Så jag lyckas vända om honom och verkligen sätter några rapp i rumpan på honom. Låter hemskt men det finns en gräna för hur man får bete sig. Han får vara rädd för korna men man behöver inte vara dum. Så han  börjar galoppera framåt och jag bara trycker på honom för att han ska komma förbi och vi skenar hela vägen upp till ridbanan. Men sen var han bra väl där uppe. Och på väg ner försöker han vända en gång men jag lyckades stoppa det. Får se hur det går imorgon.
Men det är typ såhär han gör inne på tävlingsbanorna. Hoppar fint några hinder sen bara stannar i ett hörn och nej. Och ja, han är kollad i rygg och ben så det är ingenting sådant.
Annars, Cerise går bra, ska börja ta nåra småskutt snart så är hon nog redo för nästa tävling, blir kul.
 
Just det, nästa vecka på tisdag åker jag och Ingrid till London i 3 dagar. Fick det som en födelsedagspresent av henne, ska blir jättekul verkligen, ska shopppaaaaaa. Och turista, och dricka the. Måste dricka the.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0